• Bemowo, Warszawa
  • Online (Google Meet)
  • +48 720 22 00 77
  • kaja@wygrywki.pl

Autopromocja, czyli pozycjonowanie się w ludzkiej świadomości

Inspirująca grafika przedstawiająca ekspertkę od naprawiania komputerów, ilustrująca tekst o autopromocji jako pozycjonowaniu się w ludzkiej świadomości

Większość z nas ma problemy z autopromocją. O ile umiemy chwalić i promować innych, o tyle siebie – już nie bardzo. Wynika to bezpośrednio z przykazu, byśmy były skromne i nie wyskakiwały przed szereg. Która z nas w dzieciństwie była chwalona za wysokie mniemanie o sobie i swoich dziełach? 

Raczej wytresowano nas, abyśmy stały jak te słupy, najlepiej ze spuszczoną głową, i czekały, aż ktoś nas zobaczy, doceni i pochwali. W efekcie brakuje nam pewności siebie, mamy pełno kompleksów i nieustannie koncentrujemy się na swoich brakach. A już żebyśmy miały powiedzieć „jestem dobra w tym i w tym”? KATASTROFA. Samochwała w kącie stała!

Czy Ciebie też kiedyś wyśmiano, kiedy powiedziałaś, że coś umiesz robić dobrze? A może „tylko” boicie się takiej reakcji? Jeśli tak, to mamy coś wspólnego. I rzeczywiście, wielu ludzi – także tych, co są dla nas autorytetami albo po prostu mają nad nami władzę – stać na takie podłe podcinanie skrzydeł. Jednak trzeba, po prostu trzeba, nauczyć się ich ignorować. I dalej robić swoje.

Na szczęście są również bezpieczniejsze sposoby – takie, które nie wymagają umiejętności pochwalenia się wprost.

Czym jest autopromocja?

Autopromocja to w znacznej mierze budowanie świadomości marki. Tylko tym razem to Ty jesteś marką, a nie Coca-Cola czy Kim Kardashian. Nie wiem, czy lubisz Kim, ale na pewno kojarzysz Coca-Colę. Wiesz, słodki brązowy napój, co roku ma fajne reklamy świąteczne. Pewnie wzbudza w Tobie jakieś emocje. Może nawet czujesz teraz pragnienie.

Być może nie zdajesz sobie sprawy z tego, że jesteś marką dla swoich znajomych. Jeśli wszyscy przychodzą do Ciebie z tym samym, na przykład „napraw mi komputer” albo „poleć mi fajne anime”, albo „co mi dolega?”, to znaczy, że kojarzą Cię jako specjalistkę w tej dziedzinie. Możesz mieć więc wyrobioną opinię jako ekspertka od spraw komputerowych albo największa fanka anime w okolicy.

Jak to się stało? Ano, udało Ci się wypromować. I to często nieświadomie!

Teraz możesz to wykorzystać.

Jak zacząć świadomie i (niemal) bezboleśnie kreować swój wizerunek?

Zidentyfikuj, w jakiej dziedzinie jesteś ekspertką w oczach swojego otoczenia, a następnie prześledź, co doprowadziło Twoje otoczenie do takiego wniosku. Postaraj się wychwycić wszystkie swoje mniej lub bardziej świadome działania.

Spisz swoje przemyślenia na kartce.

Podpowiem Ci jedną rzecz: prawdopodobnie okazało się, że często o tym czymś mówisz. Na przykład przychodzisz do znajomego i mówisz „właśnie naprawiłam komputer Iksińskiego, padam z nóg”. Albo przy kimś kupujesz czasopismo komputerowe. Lub w rozmowie z laikiem ekscytujesz się najnowszym osiągnięciem technologicznym, a kiedy przypadkiem poznasz na imprezie drugiego eksperta, to nie istniejecie dla świata.

W ten właśnie sposób możesz się w miarę bezboleśnie wypromować. Działa to trochę na zasadzie pozycjonowania: im więcej razy zrobisz lub powiesz coś związanego z tematem X, tym bardziej na wierzchu będziesz w świadomości kogoś ze swojego otoczenia. I jeśli Twojemu znajomemu zepsuje się komputer, prawdopodobnie będziesz pierwszą osobą, o której pomyśli.

Zbieraj punkty do reputacji. Rób swoje, rób to dobrze i koniecznie mów o tym, co robisz.

Pamiętaj też o częstych aktualizacjach – nie tak częstych, żeby zamęczyć otoczenie, ale na tyle, by ludzie wokół Ciebie mieli silne skojarzenie: Ty – naprawa komputera (czy to, w czym jesteś super). Z czasem ludzie zaczną Cię rekomendować innym („Popsuł mi się komputer. Znasz może kogoś, kto by mi go naprawił?” „Idź do Kowalskiej!”). Im większą sieć „linków” zbudujesz, tym częściej ludzie będą przychodzili właśnie do Ciebie.

Być może jesteś szczęściarą i ludzie już kojarzą Cię z tym, na czym zarabiasz lub z czym pragniesz być kojarzona w inny sposób. Ale czasami jest inaczej – chcesz się wypromować jako, powiedzmy, redaktorka, a tu wszyscy kojarzą Cię z anime! Co wtedy?

Wtedy właśnie przydaje się świadomość, w jaki sposób udało Ci się wypromować jako ekspertka od anime. Znajdź wszystko, co działa. Możesz podpytać znajomych („Jak to się stało, że kojarzysz mnie z anime?”), być może podpowiedzą Ci coś ciekawego. A kiedy już będziesz dysponować listą działań, które Cię wypromowały jako ekspertkę w tej dziedzinie – skopiuj ją!

Parę słów na zakończenie

Pamiętaj, zawsze rób to, co działa. A jeśli coś działa, to rób tego więcej! Czerp ze swoich doświadczeń, powielaj sukcesy i unikaj powtarzania błędów (nie działa? rób mniej!). To zasada, która przyda Ci się w każdej dziedzinie Twojego życia (jest wręcz jednym z filarów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach).

W ten właśnie sposób możesz się wypromować bez mówienia wprost przerażającej frazy „jestem super w tym i w tym”. Pozwól, by o Twojej reputacji świadczyły nie tylko Twoje słowa, ale i Twoje działania oraz opinie innych – jak największej grupy innych – a w ten sposób kiedy już powiesz, że jesteś super, dla wszystkich włącznie z Tobą będzie jasne, że stwierdzasz oczywistą oczywistość.

Na koniec mam dla Ciebie wyzwanie. Napisz w komentarzu z czym ludzie Cię kojarzą i dlaczego. Powodzenia!

Tags

Share

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Other posts